2022 – Een terugblik naar alweer een moeilijk jaar

Terugblikkend op het afgelopen jaar en zijn vele uitdagingen, wil ik eerst en vooral de realisaties van het Ucomar-team in de verf zetten. Wat hen kenmerkt is de kennis van de vele verschillende aspecten van de logistieke sector. En geloof me, dat zijn er wel wat. De werkdruk lag ongezien hoog, en toch stond iedereen voor elkaar klaar en sprong bij waar nodig. Het zorgde alleszins voor een nog hechtere band en een fijne werksfeer. Bij Ucomar denken we graag in oplossingen i.p.v. problemen. Een vaardigheid die het afgelopen jaar bijzonder nodig was.

Onze 24-hours service

Wat Ucomar kenmerkt is ons streven om klanten binnen de 24u antwoorden of oplossingen aan te bieden. Het nieuwe werken (thuiswerk) bij zowel rederijen, klanten als overheidsinstanties, verloopt nog niet altijd optimaal en heeft nog vaak een negatieve impact op responstijden. Het was voor ons team een serieuze uitdaging om het overzicht te bewaren en onze klanten dezelfde service aan te bieden. In de meeste gevallen slaagden we in onze opzet, daar waar we vreesden dat het niet ging lukken omwille van omstandigheden buiten onze invloed, werden klanten op de hoogte gehouden van problemen & mogelijke delay.

Tijdige afhandeling van inkomende en uitgaande goederen

Congestie… In de logistieke wereld hét woord van het jaar. Congestie is het extra oponthoud dat ontstaat bij de afhandeling van inkomende en uitgaande zeeschepen. En in een haven kan het best druk zijn! Omwille van deze congestie nemen bijna alle terminals maatregelen. Containers mogen maar een beperkte tijd voor aankomst van het zeeschip aangeleverd worden. Dit betekent kortere tijdschema’s tussen het aantal containers die aangeleverd worden. Een pittige uitdaging in de operationele afhandeling voor zowel expediteurs als vervoerders.

Alternatieven bieden voor verschepingsmogelijkheden

Containerschepen kampten afhankelijk van de bestemming vaak met capaciteitsproblemen. Hierdoor moet er ofwel gewacht worden of moeten er alternatieve terminals en/of havens gezocht worden. Waar er in 2021 nog redelijk wat alternatieven waren met breakbulk of roll-on/roll-off verschepingen (roro), merkten we daar dit jaar een verandering. Roro-carriers kampen ook met problemen met hun capaciteit, punctualiteit, congestie en tekorten aan mafi-trailers . Bij Ucomar gaan we er prat op om net dan alternatieven te kunnen aanbieden om een lading van A naar B te brengen. Je zou ons de Waze van de logistiek kunnen noemen.

Wat brengt 2023?

De logistieke wereld is continu in beweging. Persoonlijk vind ik het de mooiste sector die ik ken. Mijn wens voor komend jaar is dat steeds meer mensen er ook voor zouden kiezen; er is namelijk altijd plaats voor geschoold en enthousiast personeel!

Samen met het hele Ucomar-team wens ik u een boeiend 2023. Wij staan alvast voor u klaar!

Andere blogberichten
Zaakvoerder Erik Wullaert over het voorbije jaar en de toekomstplannen voor Ucomar
Lees meer
UCLL students take a closer look at Ucomar’s marketing strategy
Lees meer
We wish colleague André all the best for his retirement!
Lees meer
Post-Brexit freight forwarding from and to the United Kingdom
Lees meer
Breakbulk, Ucomar and the port of Antwerp
Lees meer
New regulations for vehicles loaded with additional cargo in the Port of Antwerp
Lees meer
Worldwide Forwarding
Lees meer