Zaakvoerder Erik Wullaert over het voorbije jaar en de toekomstplannen voor Ucomar

“Het afgelopen jaar was door corona op zijn minst gezegd zeer hectisch. Onze medewerkers moesten verplicht van thuis uit werken, maar ook de leveranciers en de klanten. Alles vertraagde, was moeilijker. Digitalisering kan deels oplossingen bieden, maar in onze sector is fysiek contact zeer belangrijk. Ladingen ter plaatse gaan bekijken, buitenlandse contacten, netwerkmomenten, fijne lunches… interprofessionele contacten die veel voldoening geven maar die niet meer konden door corona.

Daarnaast was er een toenemende druk op transport omwille van verschillende tekorten en de congestie op terminals. Hier bovenop waren er grote vertragingen van schepen en werd het plannen voor ons enorm complex. We kunnen maar een beperkte tijd gebruik maken van containers zonder extra kosten. Bij vertragingen moet alles opnieuw geregeld worden en zo moeten we tegenwoordig vaak helemaal opnieuw
beginnen.

Er zijn minder mensen en middelen beschikbaar, maar alles moet op dezelfde tijd gebeuren. Door covid is er ook bijkomende regelgeving, zoals de 3G regelgeving in Duitsland, veranderende btw-regels in verband met transporten en mobility package. Hierdoor wordt alles moeilijker maar langs de andere kant vervelen we ons nooit! 😉

“Het positieve uit heel deze moeilijke periode is wel dat, door de problemen met containers, de mensen terug keren naar andere conventionele zendingen, zoals breakbulk en roro verschepingen. En laat dat net onze specialiteit zijn!”

Eén van onze mooie realisaties het voorbije jaar was de grote reeks transporten vanuit diverse Europese lidstaten naar de UK. Een goede voorbereiding is alles! Dankzij ons netwerk aan partners en onze klanten die mee willen schakelen, hebben we dergelijke projecten ondanks de Brexit mooi kunnen afhandelen.

De dagdagelijkse inspanningen binnen ons kleine team hebben ertoe geleid dat we steeds tot efficiënte oplossingen konden komen en dat ons klantenbestand kon groeien. We merken dat mensen graag met ons werken omwille van de expertise, het feit dat we out of the box denken en meer voorbereid zijn.

Ons succes zit in onze goede voorbereiding en de mogelijkheden om onze klanten alternatieven te bieden indien nodig. We werken steeds verschillende scenario’s uit om sneller te kunnen schakelen moest het nodig zijn. Hierin kunnen wij het verschil maken en zien we een gunstige groei naar de toekomst toe. Naar het komende jaar toe zullen we uitbreiden met extra personeel en hebben we mooie vooruitzichten. Ik ben ervan overtuigd dat we in de nabije toekomst nog heel veel mooie realisaties kunnen afsluiten samen én voor onze klanten!”

Andere blogberichten
2022 – Een terugblik naar alweer een moeilijk jaar
Lees meer
UCLL students take a closer look at Ucomar’s marketing strategy
Lees meer
We wish colleague André all the best for his retirement!
Lees meer
Post-Brexit freight forwarding from and to the United Kingdom
Lees meer
Breakbulk, Ucomar and the port of Antwerp
Lees meer
New regulations for vehicles loaded with additional cargo in the Port of Antwerp
Lees meer
Worldwide Forwarding
Lees meer